STATUT
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 6
W KOLE
§ 1.
1. Przedszkole Miejskie Nr 6 w Kole mieści się przy ulicy Kolejowej 5
2. Organem prowadzącym jest Gmina Miejska Koło.
3. Przedszkole posługuje się pieczątka o treści:
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 6
62-600 KOŁO, ul. Kolejowa 5
NIP 666-17-95-442, tel.517 535 248
§ 2
Statut przedszkola określa:
1. Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności
w zakresie:
1) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej z inicjatywy rodziców, dyrektora przedszkola, nauczycieli, specjalisty prowadzących zajęcia z dzieckiem, poradni, pomocy nauczyciela, asystenta rodziny, pracownika socjalnego, polegającej na rozpoznaniu możliwości psychofizycznych dziecka oraz rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
a) niepełnosprawności;
b) niedostosowania społecznego;
c) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
d) ze szczególnych uzdolnień;
e) specyficznych trudności w uczeniu się;
f) zaburzeń komunikacji językowej;
g) choroby przewlekłej
h) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
i) rozpoznanych niepowodzeń edukacyjnych;
j) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacja bytową dziecka i jego rodziny;
1a) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem
formie:
a) zajęć rozwijających uzdolnienia prowadzonych przez nauczycieli;
b) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz zajęć o
charakterze terapeutycznym,
c) porad i konsultacji,
1b) pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola poprzez:
- planowanie i koordynowanie udzielanej pomocy.
- ustalenia formy udzielanej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin
- uwzględnienie wniosków dotyczących dalszej pracy z dzieckiem
- poinformowanie rodziców dziecka o udzielanej pomocy w formie pisemnej,
1c) pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele, specjaliści w
szczególności psycholodzy, pedagodzy, terapeuci pedagogiczni, logopedzi wykonujący
zadania z ww zakresu;
1d) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci, nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń;
1e) korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne
i nieodpłatne;
2) (uchylony)
3) umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej, religijnej oraz stwarzania w procesie wychowawczo – dydaktycznym sytuacji
sprzyjających kształtowaniu właściwych postaw moralnych, korzystania z nauki religii
przez dzieci za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie.
4) wspomagania dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowania czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
5) budowania systemu wartości, w tym wychowywania dzieci tak, żeby lepiej orientowały
się w tym, co jest dobre, a co złe;
6) kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek;
7) rozwijania umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
8) stwarzania warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
9) troski o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa
w zabawach i grach sportowych;
10) budowania dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz
rozwijania umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla
innych;
11) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijania umiejętności
wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
12) kształtowania u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy
rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
13) zapewniania dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności, a także kształtowania tych wiadomości i umiejętności, które
są ważne w edukacji szkolnej.
14) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez
rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie
pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych
15) organizacji pomocy materialnej dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej
1a. Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola, którymi to obszarami są:
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi,
zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
3) wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
8) wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
9) wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
10) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych;
11) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu
zagrożeń;
12) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
13) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną;
14) tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie
reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem
nabywania umiejętności czytania) .
15) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
16) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
17) przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub
językiem regionalnym dzieci, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących
posługujących się językiem migowym.
2. Sposób wykonywania zadań przedszkola z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego
rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do
nauki w szkole polega na:
1) właściwym zaplanowaniu zajęć dziecka zgodnie z podstawą programową w trosce
o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci;
2) prowadzeniu u wszystkich dzieci obserwacji, a u dzieci 5 i 6-letnich dodatkowo jeszcze
diagnozy w terminach - do końca:
a) października wstępnych obserwacji i diagnoz pedagogicznych polegających na:
- obserwacji dzieci, wypełnianiu narzędzia diagnostycznego, analizy wyników, w razie
konieczności opracowaniu indywidualnych programów wspomagających rozwój dzieci
b) kwietnia końcowych obserwacji i diagnoz pedagogicznych polegających na:
- obserwacji dzieci, wypełnianiu narzędzia diagnostycznego, analizy wyników,
porównania wyników uzyskanych podczas obserwacji i diagnozy;
c) opracowaniu wniosków i przedstawienie sprawozdania na radzie pedagogicznej
na zebraniach z rodzicami;
d) wydaniu do 30 kwietnia informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
3) analizie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna), która
ma pomóc:
a) rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej, aby mogli odpowiednio do potrzeb je wspomagać;
b) nauczycielom przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania
korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
c) pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane
dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi;
4) spójnym oddziaływaniu wychowawczym poprzez:
a) systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących
realizowanych w przedszkolu; zapoznanie rodziców z Podstawą programową wycho-
wania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka zalecanych tam
wiadomości i umiejętności;
b) informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do
wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
c) zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólne
organizowanie i udział w imprezach, uroczystościach, wycieczkach i innych
wydarzeniach, w których biorą udział dzieci.
d) zaznajomienie nauczycieli z Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół
podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
2a. Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
3. Szczegółowe zasady sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz
w czasie zajęć poza przedszkolem:
1) podczas wycieczek i spacerów poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi obok
nauczycieli pełni dodatkowo przynajmniej jedna pomoc nauczyciela;
2) podczas zajęć organizowanych w grupach z dziećmi nauczycielka korzysta z pomocy,
pomocy nauczyciela. W przypadku zaistnienia chwilowej konieczności oddalenia się
nauczyciela od nadzorowanej grupy dzieci pozostają pod opieką pomocy nauczyciela;
3) podczas organizowania wycieczek poza teren miasta dyrektor ustala taka ilość
opiekunów, aby zapewnić dzieciom pełne bezpieczeństwo (10:1). Udział dzieci w wycie-
czkach wymaga pisemnej zgody rodziców (prawnych opiekunów);
4) zgodę na wycieczkę wydaje dyrektor na podstawie podpisania karty wycieczki co
najmniej dzień przed wyjazdem dzieci;
5) nauczyciel organizujący wycieczkę gromadzi następująca dokumentację: kartę wycieczki,
listę uczestników, pisemna zgodę rodziców na wyjazd dziecka;
6) w miejscach, w których prowadzone są zajęcia stan urządzeń nie może stwarzać
zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci;
7) za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe
w danym czasie. Odpowiedzialność przejmuje od momentu przyjęcia dziecka od rodziców
do czasu przekazania go rodzicom lub osobą upoważnionym.W czasie zajęć dodatkowych
osoba prowadząca te zajęcia przejmuje odpowiedzialność za dziecko;
8) przed wyjściem do ogrodu nauczyciel przypomina o bezpiecznym korzystaniu z urządzeń
ogrodowych. Także podczas zabaw i zajęć wymagających szczególnej ostrożności
nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
4. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców
(prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo:
1) dziecko do przedszkola przyprowadza i odbiera rodzic ( prawny opiekun) i jest
odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do
domu,
2) osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola powinna w szatni przygotować je do
pobytu w przedszkolu a następnie przekazać je nauczycielowi. Od momentu
przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi przedszkole.
3) upoważnienie do odbioru dziecka przez osobę nieletnią (rodzeństwo powyżej 10 roku
życia) będzie respektowane tylko wtedy, gdy dokument ten zostanie potwierdzony w
obecności dyrektora lub nauczycielki opiekującej się daną grupą,
4) rodzice (prawni opiekunowie) mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego
odebrania dziecka z przedszkola. Takie upoważnienie powinno nastąpić przez udzielenie
pisemnego pełnomocnictwa. Pracownik wydający dziecko ma prawo skontrolowania
dowodu tożsamości,
5) dopuszcza się możliwości odbierania dziecka przez osobę dorosła, zdolną do
podejmowania czynności prawnych, upoważniona (na piśmie) przez rodziców -
upoważnienie takie jest ważne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola,
może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili
6) przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej
odebrać dziecko (np. upojenie alkoholowe) będzie wskazywał, że nie jest w stanie
zapewnić dziecku bezpieczeństwa. O przypadku każdej odmowy wydania dziecka
powinien zostać niezwłocznie powiadomiony dyrektor wszelkich możliwych czynności
w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka,
7) jeżeli dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel
ma obowiązek powiadomić o tym telefonicznie rodziców dziecka (prawnych opiekunów),
8) w przypadku, gdy pod wskazanymi numerami telefonów (praca, dom) nie można uzyskać
informacji o miejscu pobytu rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel oczekuje
z dzieckiem w placówce przedszkolnej,
9) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być
poświadczone przez orzeczenie sądowe.
10) dzieci powinny być przyprowadzane do przedszkola od godz. 6.00 do 8.00. a odbierane
z przedszkola w godzinach od 13.00 do 17.00.
11) osoba odbierająca dziecko powinna zgłosić to nauczycielowi, dziecko przyprowadzone
jest do szatni i przekazywane rodzicowi (prawnemu opiekunowi), od tego momentu
osoba odbierając dziecko odpowiada za jego bezpieczeństwo
5. Organizacja zajęć, poza obowiązkowymi godzinami wynikającymi z podstawy
programowej, obejmuje godziny 6-8 oraz 13-17 i uwzględnia:
1) gry i zabawy dydaktyczne, wspomagające rozwój umysłowy dziecka,
2) gry i zabawy badawcze, rozwijające zainteresowania otaczającym światem,
3) zajęcia plastyczne, muzyczne i teatralne rozwijające uzdolnienia dzieci oraz pozytywnie
wpływające na ogólny rozwój dziecka,
4) gry i zabawy ruchowe, wspomagające rozwój ruchowy dziecka,
5) zabawy tematyczne, wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka,
6) zajęcia kształtujące postawy ekologiczne.
7) zajęcia dodatkowe
6. Współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w tym poradniami specja-
listycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi świadczącymi poradni-
ctwo i pomoc dzieciom, rodzicom i nauczycielom realizowane jest w formie szkoleń,
konsultacji, warsztatów i porad.
§ 3
Statut przedszkola określa szczegółowe kompetencje organów przedszkola.
1. Dyrektor przedszkola:
1) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez:
a) organizację ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia
jakości pracy przedszkola;
b) kontrolowanie przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących
działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności
statutowej przedszkola;
c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- organizowanie szkoleń i narad,
- motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
- przedstawianie nauczycielom dwa razy w roku wyników i wniosków wynikających
z nadzoru pedagogicznego;
3) przekazuje informacje o aktualnych problemach oświatowych i przepisach prawa,
3a) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze
i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej
przedszkola;
4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizy-
cznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym obsługę przedszkola,
7) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom
w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
9) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
10) stwarza warunki do rozszerzania i wzbogacania form działalności dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej przedszkola,
11) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami.
12) decyduje w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
b) przyznawania nagród i wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom,
c) występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
dla nauczycieli i innych pracowników przedszkola po zasięgnięciu opinii rady
pedagogicznej i związków zawodowych,
13) dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami
14) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza na wniosek nauczyciela lub
nauczycieli do użytku wybrany lub opracowany samodzielnie lub we współpracy z
innymi nauczycielami program wychowania przedszkolnego,
15) przewodniczy, prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowie-
dzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania
zgodnie z jej regulaminie i jej przewodniczy,
16) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
17) wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa,
18) przedstawia Radzie dwa razy do roku ogólne wyniki i wnioski ze sprawowanego
nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
19) opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego opracowanego z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku szkolnego, który przedstawia Radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan, 20) gromadzi informacje o pracy nadzorowanych nauczycieli, 21) obowiązany jest powiadomić dyrektora szkoły w obwodzie którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego,
22) dyrektor ponosi odpowiedzialność za: a) wychowawczy i dydaktyczny poziom przedszkola b) realizacje zadań zgodnie z zarządzeniami organów nadzorujących przedszkole c) zapewnienie warunków do realizacji zadań wychowawczo-dydaktyczno opiekuńczych d) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, ich doskonalenia zawodowego,
23) nadzoruje prawidłowości żywienia dzieci, 24) prowadzi kancelarię przedszkola, 25) przeprowadza kontrole wewnętrzne, 26) podaje propozycje zmian do statutu przedszkola, 27) zarządzeniem wprowadza ujednolicony tekst statutu. 28) powołuje zespoły nauczycieli,
2. Rada Pedagogiczna:
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej
statutowych zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki,
2) w skład Rady Pedagogicznej wchodzą dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w przedszkolu,
3) przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola,
4) w zebraniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone
za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej,
5) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest
odpowiedzialny za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie
z regulaminem rady,
6) do kompetencji stanowiących rady należy:
a) zatwierdzenie planów pracy placówki,
b) podejmowanie uchwały w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków,
c) podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
e) Rada Pedagogiczna ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,
w tym sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny
w celu doskonalenia pracy przedszkola;
7) Rada Pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
b) projekt planu finansowego przedszkola,
c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach
wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
8) Rada Pedagogiczna również:
a) ustala regulamin swojej działalności,
b) przygotowuje projekt statutu placówki, zapoznaje się z jego zmianami, zatwierdza
zmiany i podejmuje uchwały w sprawie wprowadzonych zmian oraz uchwala statut,
c) występuje z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego
stanowiska kierowniczego w placówce,
d) podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej
członków,
e) jest zobowiązana do nie ujawniania spraw poruszonych na zebraniach, które mogą
naruszyć dobro osobiste wychowanków przedszkola, ich rodziców a także nauczycieli
i innych pracowników placówki,
9) zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
3. Rada Rodziców
1) radę rodziców tworzą przedstawiciele rodziców (opiekunów) wybrani na zebraniach
oddziałów,
2) rada rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem przedszkola,
3) do kompetencji rady rodziców należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku
szkolnego, programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści
i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do dzieci, realizowanego przez
nauczycieli,
b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
4) współdziała i uczestniczy w imprezach organizowanych przez przedszkole,
5) gromadzi własne środki finansowe,
6) może występować do dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego oraz
sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach
przedszkola,
7) współuczestniczy w realizacji bieżącego i perspektywicznego planu pracy przedszkola,
8) opiniuje pracę nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego,
9) wybiera przedstawiciela do udziału w pracach komisji konkursowej na stanowisko
dyrektora przedszkola,
4. Tryb wyboru członków Rady Rodziców.
1) wybory do rady prowadzone są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców
każdego oddziału. Rodzice dzieci danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają
spośród siebie rady oddziałowe,
2) rady oddziałowe powinny liczyć nie mniej niż 3 osoby,
3) do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dziecka danego oddziału,
4) wybory członków rad oddziałowych przeprowadza się na zasadzie dobrowolności. Jeżeli
występuje większa liczba chętnych niż trzy osoby przeprowadza się tajne głosowanie,
5) rady oddziałowe wybierają spośród siebie po jednym przedstawicielu do Rady Rodziców
przedszkola,
6) Rada Rodziców składa się z pięciu reprezentantów z różnych oddziałów:
a) przewodniczącego
b) skarbnika
c) protokólanta
d) dwóch osób stanowiących komisję rewizyjną,
7) działalnością Rady Rodziców kieruje przewodniczący,
8) osoby wymienione w punkcie 6) wybierane są spośród członków Rady Rodziców na
pierwszym posiedzeniu,
9) wybór nowych członków Rady Rodziców wciągu roku szkolnego może odbywać się
na zasadzie:
a) indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach Rady
b) propozycji członków Rady Rodziców, rodziców bądź dyrektora,
10) odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
a) złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady Rodziców,
b) odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady po uprzednim przegłosowaniu
zwykłą większością głosów.
5. Organy przedszkola współdziałają ze sobą i zapewniają właściwe wykonywanie ich
kompetencji określonych w przepisach prawa i statucie przedszkola oraz zapewniają
bieżącą wymianę wzajemnej informacji.
1) rodzice i nauczyciele współdziałają w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2) formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
a) znajomości zadań wynikających z rocznego planu pracy przedszkola i planów
miesięcznych w danym oddziale,
b) uzyskania rzetelnej informacji na temat swego dziecka,
c) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na
temat pracy przedszkola.
3) Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola,
który zapewnia każdemu z organów możliwości swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwiania bieżącą wymianę informacji.
4) przepływ informacji realizowany jest pomiędzy dyrektorem a radą pedagogiczną
za pomocą:
a) tablicy informacyjnej,
b) zarządzeń dyrektora
c) komunikacji słownej,
5) pomiędzy dyrektorem, radą pedagogiczną a radą rodziców za pomocą:
a) tablicy informacyjnej,
b) komunikacji słownej,
c) indywidualnej korespondencji,
d) rozmów telefonicznych,
6) pomiędzy dyrektorem, radą pedagogiczną a rodzicami za pomocą:
a) kącika dla rodziców,
b) gazetki przedszkolnej,
c) rozmów telefonicznych,
d) indywidualnej korespondencji
e) komunikacji słownej,
7) pomiędzy dyrektorem a organem prowadzącym oraz organem sprawującym nadzór
pedagogiczny za pomocą:
a) poczty elektronicznej,
b) rozmów telefonicznych,
c) korespondencji
d) na zasadach komunikacji słownej.
6. Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki
uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
§ 4
Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem przepisów § 5-7
§ 5.
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziałach nie może przekraczać 25.
3. Dopuszcza się możliwość tworzenia oddziałów mieszanych.
§ 6
1. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu
o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez dyrektora program lub
programy wychowania przedszkolnego, zawierające treści podstawy programowej.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
2a) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone
zajęcia dodatkowe.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających,
nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowanych
do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lata około 15 minut
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat około 30 minut
3a. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie tj.
8.00 – 13.00, przy czym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci
bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu),
dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.(organizowane są tam
gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze,
porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane
według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej
puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne
i inne).
4. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne
przepisy.
§ 7.
Przedszkole może być jedno- lub wielooddziałowe
§ 8
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do 25 maja każdego roku.
2. Arkusz organizacji przedszkola określa:
1) liczbę pracowników przedszkola z podziałem na pracowników pedagogicznych
i niepedagogicznych w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
2) ogólną tygodniową i roczną liczbę godzin pracy finansowych ze środków przydzielonych
przez organ prowadzący przedszkole;
3) czas pracy poszczególnych oddziałów;
4) informację o liczbie oddziałów, liczbie dzieci;
5) liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą
mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych, oraz wskazuje
najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań;
3. Do arkuszu organizacyjnego wnosi się aneksy na okoliczność:
1) zmian kadrowych,
2) zmian powodujących zmniejszenie lub zwiększenie ogólnej ilości godzin, a także
godzin ponadwymiarowych.
4. Aneksy wnosi dyrektor placówki po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczna do organu
prowadzącego.
§ 9
1.Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie
bezpieczeństwa i higieny.
1a) ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny
posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego
dla każdego oddziału;
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciela, któremu powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem
potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 10
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy ustalonej przez
organ prowadzący.
2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola ustalony z organem prowadzącym na wniosek dyrektora
i rady rodziców wynosi 11 godzin (6.00- 17.00) a czas zajęć wychowawczo-
dydaktycznych przeznaczony na realizację podstawy programowej wynosi 5 godzin
dziennie;
1a) odpłatność za świadczenia przedszkola oraz rodzaj usług opiekuńczo-wychowawczych
realizowanych w czasie przekraczającym 5 godzin dzienne i przeznaczonych na realizację
podstawy programowej ustala Rada Gminy i nie może przekraczać 1 zł z godzinę
1b) zasady odpłatności za świadczenie usług w zakresie wychowania przedszkolnego
określa się w umowie zawartej między dyrektorem przedszkola a rodzicami/ prawnymi
opiekunami dziecka;
2) przerwa wakacyjna ustalona jest na podstawie harmonogramu pracy placówek w
miesiącach letnich, który podany jest do wiadomości rodziców na tablicy informacyjnej
w terminie do końca marca. Przerwa świąteczna i ferie zimowe nie są okresem przerwy
pracy przedszkola,
3) w okresie ferii zimowych i przerw świątecznych, przy zmniejszonej frekwencji dzieci
można ograniczyć ilość oddziałów. W placówce obowiązuje 5 dniowy tydzień pracy,
4) Zasady odpłatności i korzystania z wyżywienia:
a) dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym ustala zasady
odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez dzieci i pracowników przedszkola
b) wysokość stawki żywieniowej obejmuje koszt artykułów spożywczych;
c) opłatę za wyżywienie dziecka na wniosek dyrektora lub rodzica może pokryć Miejski
Ośrodek Pomocy Społecznej po uprzednim zbadaniu sytuacji rodzinnej;
d) z wyżywienia mogą korzystać pracownicy przedszkola tylko na terenie placówki
wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki żywieniowej i kosztów sporządzenia
posiłku tylko podczas pobytu w placówce, personel kuchni korzysta z wyżywienia
nieodpłatnie,
e) jadłospis dekadowy wywiesza się na tablicy informacyjnej dla rodziców;
f) opłatę za przedszkole należy wnieść do 15-każdego miesiąca z góry na podane konto
bankowe przedszkola.
§ 11.
Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez
przedszkole
1. Nauczyciel:
1) musi przestrzegać przepisów bhp dotyczących bezpieczeństwa dzieci zawartych
w odrębnych aktach prawnych,
2) sprawować bezpośrednia opiekę i dbać o bezpieczeństwo dzieci podczas zajęć w sali,
ogrodzie oraz podczas spacerów i wycieczek poza teren przedszkola,
3) nie może pozostawić dziecka bez nadzoru osoby dorosłej, także podczas korzystania
z toalety należy mu zapewnić opiekę pomocy nauczyciela,
4) każde wyjście, wyjazd z dziećmi poza teren przedszkola odnotowuje w „zeszycie wyjść” –
za podpisem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo powierzonych dzieci,
5) w razie zaistnienia w przedszkolu wypadku udziela pierwszej pomocy oraz niezwłocznie
informuje rodziców (prawnych opiekunów) o zajściu na numer telefonu wskazany we
wniosku jako kontaktowy i powiadamia dyrektora,
6) udziela pomocy medycznej dziecku na terenie placówki za zgodą rodziców,
7) korzysta z usług pogotowia ratunkowego w sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu
z rodzicami,
8) w przypadku wystąpienia takiej sytuacji nie ponosi odpowiedzialności za niemożność
nawiązania kontaktu z rodzicami (prawnymi opiekunami) z przyczyn leżących po stronie
rodziców (prawnych opiekunów),
9) usuwa z sali zabawki oraz przedmioty niebezpieczne przynoszone przez dzieci z domu.
2. Dyrektor:
1) w razie zaistnienia w przedszkolu wypadku uruchamia tryb postępowania powypadkowego
określony jest odrębnymi przepisami, niezwłocznie powiadamia rodziców (prawnych
opiekunów), udziela pierwszej pomocy, powiadamia pogotowie ratunkowe,
2) umożliwia ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych przypadków za zgodą
rodziców,
3) zabezpiecza szlaki komunikacyjne wychodząc poza teren przedszkola uniemożliwiające
wyjście bezpośrednio na jezdnię i poza teren placówki.
4) co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych
warunków korzystania z obiektu, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki
oraz określa kierunki ich poprawy.
3. Intendent przedszkola:
1) prowadzi żywienie w przedszkolu oraz sprawuje fachowy nadzór nad przygotowaniem
posiłków dbając o ich kaloryczność oraz zgodność z normami żywienia dzieci,
2) wykonuje prace związane z administracyjno-gospodarczą organizacją przedszkola,
3) zakupuje produkty żywnościowe,
4) prowadzi magazyn żywieniowy,
5) prowadzi dokumentacje żywieniową tj. kartoteki, sprawozdania itp.,
6) uczestniczy w sporządzaniu jadłospisu dekadowych, podaje ich treść na okres 10 dni
do wiadomości rodziców,
7) nadzoruje sporządzenia i wydawanie posiłków dla dzieci,
8) zakupuje środki czystości i inne materiały na potrzeby placówki,
9) prowadzi kartoteki wyposażenia pracowników w środki czystości,
10) w ramach przydzielonych kompetencji załatwia sprawy związane z remontem
i konserwacją placówki,
11) uczestniczy w pracach komisji inwentaryzacyjnej,
12) wykonuje inne czynności zalecone doraźne przez dyrektora, głównego księgowego
i te które wynikają z zakresu jej obowiązków.
4. Szef kuchni zobowiązany jest:
1) przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
2) przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywnościowych
i dbać o racjonalne ich zużycie,
3) odkładać próby żywieniowe zgodnie z instrukcją,
4) utrzymywać w stanie używalności i czystości sprzęt i urządzenia kuchenne,
5) brać udział w ustaleniu jadłospisów,
6) nadzorować pracę pozostałych pracowników kuchni,
7) wykonywać inne czynności zlecone doraźnie przez dyrektora i te, które wynikają z zakresu
jej obowiązków.
Liczba wyświetleń: 848
Udostępniono dnia: 13.01.2016 11:29
Dokument wprowadził:
Administrator
Dokument opublikował:
Administrator
- 17.12.2021, Administrator: Edycja zakładki Statut
- 18.11.2016, Administrator: Edycja zakładki Statut